Samarbetskonsultens tjänster

 

”Kortfattat handlar det om att arbeta med det som gör skillnad på företaget”

Det har blivit tydligt för mig, att framgång till så stor del handlar om ett bra samspel mellan människor, ledarskap, att ta tillvara på kunskapen som finns inom organisationen, tydliga mål, långsiktighet med handlingsplaner, synliggöra behov och bakomliggande orsaker. Förutom att det skapar delaktighet ger det struktur och stabilitet.

Mina största styrkor är att arbeta strukturerat, använda systemtänkande och att verkligen se och lyssna på människor. Jag har förmåga att arbeta konstruktivt, se vad som behöver göras och omsätta det i handling. Jag stimuleras av problemlösning och komplexa frågeställningar.

Jag erbjuder företag och organisationer tjänster för att kunna utveckla och renodla arbetssätt och samarbeten, skapa handlingsplaner eller systematisera. Det som påverkar engagemanget och gemenskapen, bidrar till att det blir roligare på jobbet där vi lyfter varandra. De flesta känner förmodligen igen sig i hur mycket en trivsam arbetsplats bidrar, för chefer, personal samt kunder, som i förlängningen även bidrar till företagets resultat.

Kortfattat handlar det om att arbeta med det som gör skillnad på företaget. Det finns olika paketeringar för detta beroende på vad just ditt företag behöver. Jag samarbetar även med andra konsulter inom olika områden som tas in vid behov.

Kraften från ledningsgruppen

Involvera och motivera hela organisationen

Det är fantastiskt med ledningsgrupper som har idéer, driv och visioner. För att lyckas behöver ni i ledningsgruppen involvera och motivera hela företaget, i alla dess led. När den kraften finns i hela organisationen, går den nästan inte att beskriva i ord (men många har gjort det i siffror…).

Det är vanligt att ledningsgrupper och chefer glömmer bort det viktiga steget att involvera personal och medarbetare. Effekten blir att det påverkar delaktighet, driv och inspiration hos medarbetarna. Så hur ska man göra för att involvera och motivera hela organisationen?

Jag har sett effekten av väl förankrade visioner såväl som konsekvensen av det motsatta. Vill ni lära er enkla verktyg för hur man kan motivera medarbetare och arbeta med den gemensamma drivkraften i hela organisationen?

Låt mig inspirera dig och dina kollegor till att hitta nya vägar framåt, i form av åtgärder på plats, observationer, utbildningsdag eller inspirationsföreläsning.

Medarbetarkraft

Få tillgång till all samlad erfarenhet och kunskap i ditt företag

Tänk dig att få tillgång till all den samlade erfarenheten och kunskapen som finns i ditt företag. Dubblera den. Det är ungefär effekten av en organisation med ett bra samarbetsklimat.

Ju fler som trivs och känner tillfredställelse, desto mer driv kan ni uppnå. Nyckeln är att vara lyhörd och öppen, liksom att utgå ifrån nuläget utan omskrivningar. När ni formar ett klimat där människor vågar yttra sina tankar och idéer, delta i utvecklingen och lyssna på varandra, har ni kommit långt. Då kan ni finslipa och utveckla produkter och arbetssätt långt mycket mer än ni gör idag. 

De flesta företag har en outnyttjad potential. Det handlar bara om att utveckla strategier för att kunna använda den.

Låt mig inspirera dig och dina kollegor till att maxa potentialen i er organisation,i form av åtgärder på plats, observationer, utbildningsdag eller inspirationsföreläsning.

Fungerande arbetsrutiner

Skapa hållbara rutiner

Idag är det vanligt att ställa höga krav på hur arbetet ska skötas, med omfattande upphandlingsrutiner, nöjda kunder och medarbetare, och lönsamheten på topp för varje år som går. 

Dessvärre resulterar detta ofta i rutiner som inte fungerar och missnöje i verksamheten. Därför är det bättre att vara realistisk med de krav och förväntningar som vi sätter upp för hur arbetet skall utföras. Annars är risken stor att det påverkar arbetet, människorna och – på sikt – företagets rykte negativt.

Jag hjälper er att lyfta blicken, hitta det som fungerar och det som är irrelevant, samt åskådliggöra komplexiteter och frågeställningar så att ni kan bli mer effektiva. Hör av dig så berättar jag mer.

NMI och NKI förbättringar

Ta fram värdefull information från kunder och personal

Medarbetarundersökningar och kundundersökningar är perfekta redskap att ta reda på hur personal och kunder upplever ett företag. Eftersom de är anonyma, vågar de flesta uttrycka sig och berätta vad de verkligen har för åsikt. Det är nyckeln till både innovation och förbättring i många led. 

Viktigt att tänka på är hur frågorna ställs (så att man får fakta att arbeta med) och hur resultatet används. Vissa sätt att formulera frågor och förbättringsåtgärder är bättre än andra. Varför inte välja de sätt som både är mer inspirerande och mer effektiva? 

Hör av dig så berättar jag mer!

Samarbetskonsulten | Johan Larsson | +46 70-852 02 00 | johan@samarbetskonsulten.se